Druvan

Zinfandel – trendiga köttviner

Zinfandel är en av Kaliforniens mest planterade druvor. I Sverige är de fylliga rödvinerna omåttligt populära och vi har svårt att se något slut på Zinfandeltrenden.

Slope in sunset

Den smakrika röda Zinfandeldruvan har varit en av Kaliforniens största stoltheter sedan den upptäcktes i början 1800-talet. Zinfandel, som härstammar från den kroatiska druvan Crljenak, är efter Chardonnay och Cabernet Sauvignon den mest odlade i Kalifornien och i Sverige har de fylliga röda vinerna blivit omåttligt populära de senaste åren.

– Jag ser Zinfandeltrenden som en direkt följd av Amarone- och Ripassotrenden som hade sin peak för drygt tio år sedan. Då kom Zinfandeln och var mycket billigare. I grund och botten handlar det om att man får mycket vin för pengarna, menar mat- och dryckesexperten Michel Jamais och fortsätter:

– För drygt tjugo år sedan lanserades Ravenswood Vintners Blend (nr. 26001, 99 kr) – då ett riktigt gott Zinfandelvin. Nästa stora grej var när Cline (nr. 22283, 89 kr) lanserades på Systembolaget, det skrevs upp av media och blev över en natt vinet alla skulle dricka. Då hakade flera producenter på: vi fick Gnarly Head (nr. 6597, 97 kr) som blev superpoppis och succén med SomeZin (nr. 2145, 89 kr). För fem-sex år sedan slog trenden till på bred front och Zinfandelvinerna sålde som tusan. I Kalifornien började man undra vad som hände i Sverige.

tree-vinrankor-sunset_flip

Jag ringer upp Charlotta Hägge Jacobsson på Wine Institute of California, ett branschinstitut som har i uppdrag att marknadsföra och skapa pr för kaliforniska viner. Även hon menar att Zinfandeltrendens ursprung bottnar i Amarone- och Ripassovinernas popularitet:

– Vi dricker enorma mängder Amarone och Ripasso i Sverige, och Zinfandelvinerna påminner om dem: de är smakrika, fruktiga, generösa och har hög alkoholhalt. När SomeZin-bag-in-boxen släpptes sålde den som tåget, och gör så fortfarande. Det finns ett så otroligt sug efter Zinfandelviner att många kaliforniska vinproducenter inte hinner med att producera. Efterfrågan är större än tillgången.

Dessutom pekar hon på att många tycker att Zinfandeln är spännande eftersom det är en så bred druva. I repertoaren hittar man allt från så kallade ”blush-wines”, milda hallonsaftsmakande roséviner, till medelfylliga viner och riktiga kraftbomber.

Den låga dollarn och de billiga flygbiljetterna gör dessutom att vi reser allt oftare till USA. Och vinerna vi får upp ögonen för under semestern, vill vi gärna dricka hemma också.

Det är framförallt här i Sverige som Zinfandel-trenden slagit igenom på med full kraft. I länder som Frankrike, Italien, Tyskland och Spanien dricker man främst inhemska viner. Jamais menar att svenskarna är mer nyfikna och otrogna än andra européer när det kommer till dryckesval, och påpekar även att Systembolagets monopol har ett finger med i spelet:

– Det går undan på hyllorna när det lanseras ett nytt vin som får mycket medial uppmärksamhet. Det ser man inte i länder utan monopolmarknad, som till exempel England och USA. I Sverige dricker vi samma saker – börjar en, följer alla andra efter.

Kan man koppla ihop Zinfandelintresset med någon mattrend?

– Definitivt. I Sverige råder en enorm köttrend som saknar motstycke i andra länder. Vi har alltid ätit mycket kött, men nu är det extremt, säger Jamais.

Och vad passar perfekt till en saftig oxfilé eller en kryddig Taylor & Jones-korv om inte ett fylligt Zinfandelvin?

Vineyards at sunset in autumn harvest.

Trots att trenden hållit i sig ett tag verkar det inte som att den svenska vurmen för de kraftiga kaliforniska vinerna kommer mattas av inom den närmaste tiden. I alla fall inte om man frågar Michel Jamais.

– I Kalifornien ökar Zinfandeldruvan i planterad areal och många vinimportörer letar aktivt efter fler Zinfandelproducenter. Jag tror att trenden kommer att hålla i sig, folk gillar kraftiga viner i allmänhet. Och vad skulle annars komma?

Originalet: Buena Vista

Druvan Zinfandel, eller zin som amerikanerna ofta säger, emigrerade under det tidiga 1800-talet från Europa till USA och blev där en succé. Enligt legenden var det den ungerske invandraren Agoston Haraszthy, även känd som greven av Buena Vista, som planterade de allra första zinfandel-rankorna i Kalifornien. Med sitt vinhus Buena Vista Winery, grundat i Sonoma år 1856, kom greven att bli en stor visionär som uppfann nya druvblandningar och införde nya tekniker i sin strävan efter fulländade viner. Olyckligtvis omkom greven i Nicaraguas djungler år 1869, varpå tillverkningen i hans vinhus upphörde och inte återupptogs förrän efter andra världskriget.   


5 Zinfandelfavoriter


22562

Seghesio Sonoma Zinfandel 185 kr

Michel Jamais Zinfandel-favorit. Har struktur och fräschör och är ett fantastiskt grillvin som passar utmärkt till såväl kyckling som kött. Bör serveras strax under 20 grader.

75007

Murphy-Goode Liar’s Dice Zinfandel, 182 kr

Härligt vin med stor fruktig doft med inslag av kryddor och rostad ek. Smaken är generös och fruktig med smak av solmogna mörka bär, rostad ek och kryddor.

87399

Ravenswood Sonoma County Zinfandel, 181 kr

Generöst och fylligt vin som rekommenderas av Charlotta Hägge Jacobsson. Passar till sommarens starka korvar och spare ribs gärna tillsammans med en stark salsa. Kan lagras upp till fem år.

22620

Bonterra Zinfandel, 139 kr

Vin från norra Kalifornien med mycket fruktig smak med fatkaraktär, inslag av björnbär, mynta, choklad, blåbär och vanilj. Passar till grillat.

73776

2010, Buena Vista Sonoma Zinfandel 151 kr

Denna zinfandel är ett läckert vin, lagrat 14 månader på ekfat, där mörka bär samsas med svartpeppar, ek och tjära. Ett vin som gjort för vårens grillfester.